http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Ramy/Apace/T1LT/Apace%20LT_.jpg

Ciągniemy dalej temat "long travel". Rachityczne 29ery XC przejadły się i ludzie poszukują adrenaliny poza szutrowymi ścieżkami. A tam 120mm z przodu, i najlepiej z tyłu, to absolutne minimum. Za takiego ścieżkowca z duużym skokiem zabrał się niemiecki APACE! Prezentujemy projekt T1LT...lub inaczej..."Pingar".

Michał Śmieszek

Nie będzie tym razem o zmutowanej karbonowej wydmuszce przekraczającej prędkość warp. Nie tędy droga. Soren Zieher wraz z jednym ze swoich znajomych wizjonerów stworzył całkowicie autonomiczny projekt "Pingar" lub według nomenklatury Apace - "T1LT". Podstawą nie jest również włókno węglowe, które zdaniem obu panów jest zbyt delikatne na ostrą jazdę, lecz tytan, z którego można wysmażyć sprzęt lekki, sprężysty i jednocześnie wyjątkowo mocny. To oczywiście żadne odkrycie - czego dowodem są liczne manufaktury w USA i kilka w Europie, specjalizujące się w obróbce tego szlachetnego metalu. Dość żeby wymienić rosyjskiego Triton'a oraz hiszpańskiego Jeronimo. Apace powoli i skromnie dołącza do tej ekipy - ale od tamtej konkurencji odróżnia się go bardziej masowy charakter produkcji.

No dobrze, to co to jest ten cały PINGAR. Według pomysłodawcy nazwa była pierwszą lepszą jaka przyszła mu do głowy, więc nie doszukujcie się historycznych konotacji. :)

Apace LT_

APace LT_.Pingar

Od samego początku było wiadomo, że tytanowy sztywniak będzie miał minimum 120-130 milimetrów skoku i jego zadaniem będzie poruszanie się poza wyznaczonymi, łatwymi ścieżkami. Kolejną wytyczną miało być takie dobranie geometrii, aby rower radził sobie zarówno w dół jak też pod górę. Przy tak dużym skoku nie jest to wcale takie proste - obaj panowie doskonale zdają sobie sprawę, że to niemal utopijna wizja.

Apace LT_Small

Następny punkt programu to uniwersalność napędu. Co to znaczy? Ano to, że Pingar ma umożliwiać montaż napędu klasycznego - wielobiegowego oraz jednobiegowego. Zdecydowano się na suport mimośrodowy. Trudno powiedzieć czy jest to lepsze i tańsze rozwiązanie od haków typu slide-out, ale z pewnością wizualnie nie zaburza linii ramy (jeśli w ogóle ktoś zwraca uwagę na takie detale).

Apace LT_BBApace LT_CS

Poza tym zespół Soren zdecydował się na uniwersalną główkę w standardzie 44mm, co zdecydowanie ułatwi dobór widelca. W prototypowych modelach nie zobaczymy niestety haków tylnego koła pod sztywną oś 142x12, co jest swego rodzaju standardem w tak specjalistycznym sprzęcie. Czy to oznacza, że wersja finalna będzie identyczna? Nie! Z racji, że Pingar raczej to nie produkt customowy (ale też nie masówka), osoby zainteresowane będą miały wybór między sztywną osią i "zwykłą" 10mm.

Apace LT_Dropouts

APace LT_HTApace LT_PM

Identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku mocowania ISCG05. Jeszcze go nie ma, ale będzie. W tej chwili Sorenowi i spółce zależy bardziej na dopracowaniu geometrii, parametrów i ogólnego wyglądu, niż bawieniu się w detale. A wspomniane parametry wyglądając obiecująco, zwłaszcza w rozmiarze L/XL:

  • Długość rury podsiodłowej 520mm
  • Efektwyna długość górnej rury: 640mm
  • Główka ramy: (44mm ID)
  • Kąt podsiodłówki: 73 ° (constructed on the intersection of the hor. Top tube, buckling is taken into account)
  • Kąt główki: 68.5 ° (mierzone w zsagowanym widelcem (140mm)
  • Długość dolnych widełek: 430mm (measured along the brace)
  • Rura podsiodłowa: 31.6mm

Rama w rozmiarze S/M waży 1600g zaś L/XL-ka całe 1690g.

Apace LT_2

Dotychczas powstały dwie pingarowe sztuki - mała i duża. W tym samym czasie panowie z Apace podjęli także decyzję o optymalizacji geometrii pod jeszcze więcej milimetrów: 140mm! Kozaki...Udało sie nawet złożyć, postawić na kołach i zrobić pierwszą rundkę dokoła bloku. Jak można się spodziewać, testy wypadły rewelacyjnie...Panowie twierdzą, że znaleźli złoty środek, tzn. przy tak dużym skoku amortyzatora, krótkim ogonie i długiej górnej rurze, Apace T1LT vel Pingar zachowuje się jak typowy ścieżkowiec - potrafi efektywnie podjeżdżać oraz śmigać w dół. W końcu o to chodziło...

Prototypowe ramy uzbrojono w doborowy osprzęt. Podstawą amortyzacji jest najnowsza rewizja amortyzatora White Brothers Loop o skoku 140mm z powiększoną sterówką, który będzie obracał się w anodowanych na zielono miskach sterów Chris King.

Apace LT_4

Koła zbudowano w oparciu o obręcze ZTR FLOW, szprychy DT i kultowe piasty Hope. Prawdopodobnie w kolejnych zestawach w miejsce ZTR'ów pojawi się WTB i23 Frequency. Całość obuto w laczki Maxxis Ardent 2.4". Warto zaznaczyć, że tytanowa rama umożliwia wciśnięcie potężniejszych opon.

Napęd wybrano równie śmiały - SRAM X.O, przy czym tylna przerzutka jest już w nowym standardzie Type 2. Blat 32H jest dziełem Hope. Hamowaniem zajmie się komplet zacisków i tarcz 203mm Avid Code. Oczywistym wydaje się także zastosowanie opuszczanej sztycy - tu jest to Crank Bros Kronolog. Z ostatnich niusów, Soren Zieher testuje w prototypowej XL-ce najnowszy zestaw Shimano Zee, stworzony do ciężkich zadań. Jak widać, osprzętowa klamka jeszcze nie zapadła.

Według zapewnień głównego mistrza gry, projekt T1LT już niedługo przejdzie w fazę finałową. Niestety nie jesteśmy w stanie podać ceny tego cacuszka, możemy jedynie przewidywać, że nie będzie ona dobijająca. Wnioskujemy to po obecnej ofercie, która naszym zdaniem jest konkurencyjna na tle innych podobnych manufaktur. Jeśli ktoś jest już zainteresowany "pomocą" w testach, niech odwiedzi stronę firmową.