http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/opony/Duro/Matador-small.png

O flagowej i jedynej na polskim rynku oponie 29 ze stajni Duro możecie przeczytać w ostatnim teście, ale być może mało kto wie, że azjatycki producent ma w swojej ofercie jeszcze kilka innych nie mniej ciekawych i znacznie agresywniejszych gumek

Michał Śmieszek

Człowiek zdobywa wiedzę przez całe życie. Jestem tego najlepszym przykładem, gdyż dopiero przy okazji testu Duro Miner 29 zgłębiłem katalog tego jednego z większych dostawców opon. Na swoje usprawiedliwienie mogę powiedzieć jedynie, że odnoga rowerowa to prawdopodobnie jedynie promil całej produkcji, która skupia się na specjalistycznych oponach samochodowych, traktorowych, motocyklowych, etc.

Niemal wszystkie opony na duże koło bazują na sprawdzonej formule: aramid + 60TPI = przyzwoita i tania zwijka dla każdego. Kolekcja opon 29 składa się z 6 sztuk o całkowicie odmiennym przeznaczeniu. Tym bardziej więc dziwi, że do Polski trafił tylko sam król - Miner 29. Oczywiście, inne modele nie są już tak atrakcyjne wagowo, ale z pewnością znalazłyby wielu chętnych, choćby dlatego, że "cena nadal czyni cuda".

Producent klasyfikuje opony w kilku kategoriach odpowiadających przeznaczeniu opony. Linię XC otwiera bardziej lub mniej chwalony, DURO MINER 29

Miner29er-smallMiner29er_zoom

Komu nie chce się kliknąć >>tutaj<<, niech wie, że to klasyczny przypadek ściganta na suche warunki, szutry, ubite dukty leśne i żwirek. Atutem koronnym jest masa, niecałe 540g, co stawia ją obok światowych liderów.

Uniwersalnym wzorem bieżnika, ale też znacznie wyższą masą może pochwalić się GREMLIN XC 29.

Gremlin-smallGremlin_XC_zoom

Opona ma niezbyt skomplikowany, ale sprawdzony wzór - podobny do konkurencyjnej Kendy Karma. Klocki o regularnych kształtach nie są gęsto upakowane, co zdaniem producenta (i nie tylko) sprzyja łatwemu oczyszczaniu z piasku i błota. Dane producenta:

  • Tire Size:  29X2.20
  • Bead:  ARAMID
  • ETRTO:  56-622
  • TPI:  60
  • Weight:  810G
  • Durometer:  60A

Nieco bardziej rozbudowaną i jednocześnie wszechstronną oponą jest TRITON 29.

Triton-smallTriton29_zoom

Ta gumka posiada kierunkowy bieżnik, a klocki są średniej wielkości. Według producenta, wysokie skrajne lamele zapewniają maksimum trakcji w zakręcie, zaś kształt pozostałych sprzyja łatwemu rozpędzaniu się i utrzymywaniu prędkości. Można śmiało założyć, że Triton jest klasycznym wszędołazem, który przetrwa parę dobrych kilometrów. Według producenta:

  • Tire Size: 29X2.20
  • Bead: ARAMID
  • ETRTO: 54-622
  • TPI: 60
  • Weight: 830G
  • Durometer: 60A

Sekcje kałuż Cezarego K. padną ofiarą gumy MATADOR 29, która faktycznie wygląda na taką, co poradzi sobie w trudnym terenie.

Matador-smallMiner29er_zoom

Kierunkowy bieżnik jest bardziej rozstrzelony i moim zdaniem najbardziej agresywny spośród całej czwórki, co pomoże w trakcie pokonywania przeszkód na wymagającym szlaku. Oponka nie należy do najlżejszych, ale być może większa masa gwarantuje jej długowieczność. Według producenta:

  • Tire Size: 29X2.20
  • Bead: ARAMID
  • ETRTO: 54-622
  • TPI: 60
  • Weight: 820G
  • Durometer: 60A

 

Projektanci z Duro doskonale zdają sobie sprawę, że oprócz XC istnieją także grawitacyjne odmiany kolarstwa i tam też jest co raz więcej 29erów. Dla wszelkiej maści hardkorów przygotowano ciężkiego rodzynka o wdzięcznej nazwie SWITCH 29.

Switch_29

Trudno powiedzieć, czego tyczyć ma ta specyficzna "zamiana", ale bezsprzecznie 2,35" w połączeniu z taaakim bieżnikiem zrobi masakrę w terenie. Bardzo optymistycznie wyglądają parametry:

  • Tire Size: 29X2.35
  • Bead: ARAMID
  • ETRTO: 60-622
  • TPI: 60
  • Weight: 680G
  • Durometer: 60A

Jeśli częściej wasz 29er widzi kostkę brukową, asfalt lub parkowe alejki to powinniście rozejrzeć się za kapciami dla mieszczuchów. Dla takich kowbojów Duro też coś ma. To "coś" nazywa się: EASY RIDE 29

EasyRider-smallEasy Rider29_zoom

Klasyczna guma-balonówa na miasto, stworzona z myślą o cruiserach. Prawdopodobnie odpowiedź na niemieckie Wielkie Jabłko. W przyrodzie występuje w dwóch szerokościach 2.0 i 2.35. Warto zwrócić uwagę na ciut wyższy "durometr" oraz stety/niestety na masę, która stawia "Łatwego jeźdźca" wśród idealnych gum dla grubasów na diecie (chyba sobie kupię) i każdego, kto poważnie rozważa trening siłowy. 

  • Tire Size: 28X2.35
  • Bead: WIRE
  • ETRTO: 60-622
  • TPI: 30
  • Weight: 1300
  • Durometer: 70A

 

  • Tire Size: 28X2.00
  • Bead: WIRE
  • ETRTO: 50-622
  • TPI: 30
  • Weight: 1060G
  • Durometer: 70A

Sami widzicie, że nie tylko jeden Miner wśród duraków. Być może warto zainwestować parę złoty i zaryzykować kupno innych modeli, tym bardziej, że ceny są prawdopodobnie równie atrakcyjne, jak flagowego ścigacza.